Nyttig information
Affaldshåndtering
- Dagrenovation (restaffald) skal i poser, der lukkes forsvarligt og lægges i affaldscontaineren overfor blok 73. Containeren tømmes hver anden onsdag
- Øl og sodavandsdåser afleveres i butikkernes flaskeautomater
- Glas- plast- og metalaffald lægges i containeren mærket "glas - plast - metal"
- Giftigt eller farligt affald som for eksempel batterier, opløsningsmidler, sparepærer mv. skal afleveres til miljøbilen eller på de nærmeste genbrugsstationer, som du finder på Sintrupvej 57 og Eskelundvej 13.
- Medicinrester skal afleveres på apoteket eller hos dagligvarebutikker med salg af apotekervarer. Medicinrester må aldrig stilles ud som storskrald
- Papir og pap lægges i den dertil indrettede container. Hvis det bliver bundtet forsvarligt, kan det også stilles ud som storskrald
- Storskrald: Ordningen med automatisk
afhentning af storskrald er opsagt, da folk ikke kan finde ud af at
sortere deres affald korrekt. Har du emner, der skal til
storskrald, skal du selv henvende dig på: Kredsløb - Klimavenlig fjernvarme,
affald & genbrug - Kredsløb (kredslob.dk)
Ordningen er gratis. Der må ikke henstilles
storskrald på pladsen med affaldscontainere af hensyn til tømning
af containerne. Det kan du godt forstå, når du får tænkt dig om.
Storskrald kan sættes ud aftenen før afhentning på det sted, du har
aftalt med Kredsløb
Aktivitetsdage: Der afholdes 2 fælles arbejdsdage pr. år, hhv. ca. primo juni og primo september, for at minimere de fælles udgifter. Det er sjovt at være med, og der er arbejdsopgaver til alle. Forslag til aktiviteter modtages som sædvanlig gerne i foreningens postkasse i nr. 71. Der bliver serveret morgenmad samt grillet i løbet af dagen. Der er naturligvis også øl og sodavand
Altanerne: tilhører foreningen, men beboerne har brugsretten. Det henstilles til beboerne, at der ikke anvendes gulvtæpper på altanerne, da det forhindrer luftcirkulation og øger risikoen for tæring. Der vokser ikke alger bag altankasser af zink, så hvis du alligevel skal skifte dine altankasser, kan du overveje dette materiale
Bestyrelse: Foreningen SKAL have en administration. Bestyrelsesmedlemmerne vælges på en generalforsamling og arbejdet er frivilligt og ulønnet bortset fra kassererens job. Arbejdet går på skift mellem medlemmerne, dog på frivillig basis, men vi bestræber os på, at de fleste yder et bidrag. Det kan være krævende at sidde i bestyrelsen, men også berigende. Og så kan det pynte på et CV......Alternativt skal vi have en ekstern administration, som er temmelig dyr
Bestyrelsesansvarsforsikring: Vi har på en generalforsamling i 2006 vedtaget at tegne en bestyrelsesansvarsforsikring
Biodiversitet: For at styrke mangfoldigheden af levende organismer har vi indrettet en del af vores græsareal til blomstereng, opsat insekthoteller og regnvandsbeholdere
Cigaretskodder: Helt ærligt, smid det dog i en skraldespand i stedet for på jorden
Cykler: Der er cykelparkering i kældrene
Ejerlejlighedsforening: Begrebet ejerlejlighedsforening kan du læse om her
El-aflæsning: El-målerne sidder i kældrene. El-aflæsning kræver derfor ikke adgang til lejlighederne. El-aflæsning foretages af AURA Energi
Facaderne tilhører foreningen. Det er ikke tilladt at ændre på disse, dette gælder også opsætning af paraboler
Forsikring: Foreningen er forsikret hos Tryg Forsikring
Fraflytning:
- Dato for overdragelse oplyses til bestyrelsen
- Den nye ejers navn oplyses til bestyrelsen
- El aflæses af AURA Energi
- Ny adresse oplyses til bestyrelsen
- Kældernøgler og nøgle til vaskehal overdrages til den nye ejer
- Vedtægter overdrages til den nye ejer. Vedtægter kan downloades på denne hjemmeside
- Varme fjernaflæses af Techem
Garager: På ejerforeningens grund er der 10
garager. Ønsker man at leje en garage, kan henvendelse ske til
ejeren Martin Bauer mba2210@hotmail.com
Generalforsamling afholdes i gildesalen i blok 71
Have: Da det ikke er socialt boligbyggeri, er vi selv ansvarlige for, at haven ser plejet og velholdt ud. Med andre ord, vi skal selv luge og klippe hæk
Haveaffald deponeres bag muren ved garagerne til højre for maskinparken
Håndværkere:
- El-installatør: Andersen El & Energi tlf. 71929382 eller på mail info@andersenelogenergi.dk. Alternativt Sabro El tlf. 2086 6923
- Murer: Ernst Laursen, tlf. 2126 3699, Carsten@laursen.mail.dk, der også laver terrazzo
- Kloak: Bøghs Kloakservice, tlf. 4033 9518
- Tømrer: E. U. Larsen tømrerfirma ved Casper Sloth, tlf. 2326 8151
- VVS: Bach VVS, Byagervej 229 , 8330 Beder, tlf. 2588 2373
Listen over håndværkere findes også på opslagstavlerne
Foreningen benytter håndværkere, der er medlem af relevante garantiordninger. Hvis en skade, der skal udbedres, er dækket af foreningens forsikring, er det et krav, at det er foreningens håndværkere, der benyttes
Hunde: Det er hundeejernes pligt at holde forsvarligt kontrol med deres hunde på ejerforeningens fælles arealer, herunder at fjerne hundens efterladenskaber
Juletræer: et kasseret juletræ skal
afhændes på genbrugsstationen. Alternativt kan man skaffe sig af
med det ved at anbringe det som haveaffald bag muren til højre for
garagerne
Jura: Foreningen er tilknyttet Ejerlejlighedernes
Landsforening, hvor vi kan søge råd og vejledning i juridiske
spørgsmål
Kælderdøre og -vinduer: Det er vigtigt, at kælderdøre og vinduer holdes forsvarligt lukkede og låste, da vores forsikring ellers ikke dækker tyveri af eller hærværk på foreningens drifts-installationer. Private ting i kældrene er ikke omfattet af forsikringen
Motorcykler: Af hensyn til brandfaren frarådes det at parkere brændstofdrevne køretøjer i cykelkældrene
Navneskilt til opgangen bestilles hos formanden
Nets: Foreningens faste udgifter betales over Nets
Opslagstavler: Der er en opslagstavle i hver opgang. På opslagstavlen vil være den til enhver tid aktuelle liste over bestyrelsens sammensætning foruden en liste over de håndværkere, foreningen benytter sig af. Listerne opdateres jævnligt og det vil oftest være gennem opslagstavlerne, at de seneste informationer i første omgang bliver annonceret
Parabol: Det er ikke tilladt at opsætte parabolantenner på altanerne
Parkering: Foreningen råder over 39 parkeringspladser, der er forbeholdt beboernes biler. De 6 pladser ved ladestanderne er forbeholdt beboere med hybrid- eller elbil. Kort til ladestanderne kan købes hos kassereren. Beboere i nærområdet kan købe kort til ladestanderne, indtil vi selv har elbiler nok, ligeledes kan beboernes familie og gæster booke sig ind. Ifølge brandmyndighederne er det kun tilladt at parkere langs blokkene for af- og pålæsning
Politi: Ved indbrud og hærværk kontaktes Østjyllands Politi på tlf. 8731 1448 eller 114
Reklamer: Du kan tilmelde dig "Reklamer - Nej tak" elektronisk via FK Distribution. Der skal bruges NemID, og man skal have en e-mailadresse. Du kan også henvende dig på posthuset, her skal du medbringe legitimation
Rygning: Rygning er ikke tilladt i bygningernes fællesarealer. Det er heller ikke tilladt at efterlade cigaretskodder på foreningens udendørs realer
Samarbejdspartnere:
- Kredsløb A/S, Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand, tlf. 7788 1010
- AURA Energi, 8792 5555 eller på e-mail aura@aura.dk
- Aura Fiber, 8792 5577
- Techem A/S, Trindsøvej 7 b, 8000 Aarhus C, tlf. 8744 7700
Skader: Hvis der opstår en skade på bygninger, rør mm., skal man øjeblikkeligt forsøge at begrænse skaden. Er en skade omfattet af foreningens forsikring, skal henvendelse til bestyrelsen for godkendelse ske, før håndværkere tilkaldes, og foreningens håndværkere skal benyttes. Er skaden ikke dækket af forsikringen, kan andre håndværkere efter eget valg benyttes. Eksempler på skader, der dækkes / ikke dækkes af foreningens forsikring er skjulte rør, men ikke radiatorer. Du kan se policen under "Vigtige dokumenter"
Tekniske tegninger: Der findes i viceværtrummet i kælderen i blok 73 tegninger over byggeriet, som håndværkerne og beboere kan anvende for at lokalisere eventuelle skader på bygninger og rør. Tegningerne findes også hos Århus Kommune
Tilflytning: Nye beboere bedes henvende sig til bestyrelsen for at få navn på postkasse og dørskilt. Men du kan også bare selv printe ud. Skiltet på opgangsvæggen skifter formanden, da det printes ud på specielt papir. Det bliver dog sjældent opdateret. Du kan henvende dig til formanden via e-mail eller gennem foreningens postkasse i nr. 71
Trappevask udføres ca. hver 14. dag af ekstern medarbejder. Trappeopgangene skal holdes ryddelige
Vand og varme: Vandet leveres af Aarhus Vand. Du kan på deres hjemmeside holde øje med deres aktiviteter, og du kan tilmelde dig en sms-service, så du får besked, hvis der bliver afbrydelse i vandforsyningen, på denne hjemmeside: Beskedservice - Aarhus Vand
Varmeforbrug fjernaflæses af Techem
Vaskehal: Vaskehallen er tilknyttet garagerne og kan benyttes af alle beboere. Der betales med kort
Vedtægter kan downloades her fra siden under punktet "Vigtige dokumenter". Vores vedtægter er tinglyste
Vedtægtsændringer skal tinglyses for at være gældende overfor tredjepart